Ferrari (dino) 206

14. ledna 2008 v 17:54 | Peter |  Autá
Právě tak, jako byl vůz Ferrari 250 GT z roku 1954 prvním automobilem vyráběným ve větším množství, představoval typ Dino další mezník pro společnost z Maranella. Byl to nejlevnější a nejlépe prodávaný Ferrari své doby a v době, kdy výroba končila, bylo postaveno více než 4000 vozů.
Vůz byl pojmenován podle Ferrariho syna Dina, který zemřel na začátku roku 1956 ve věku pouhých 24 let. Když se v roce 1957 objevil vůz s vidlicovým šestiválcem Ferrari Formule 2, byl pojmenován na jeho památku. Tehdy se jednalo o konstrukci vozu s motorem vpředu, ale v roce 1961 Ferrariho vozy pro Grand Prix byly upraveny pro umístění motoru před zadní nápravou a tomu se podřídily i sportovní vozy. Jednalo se o jeden z těchto pozdějších vozů této kategorie, typ Dino 206S, s dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem, který posloužil jako základ pro cestovní vůz stejného jména. Jeden z automobilů s půvabně tvarovanou karosérii od Pininfariny byl vystaven na Pařížském autosalonu v roce 1965 pod označením Dino 206 GT Speciale. Jelikož základem tohoto vozu byl stávající podvozek, byl vidlicový šestiválec uložen podélně a stejně tomu bylo i u dalšího prototypu, jenž se již vzhledově více podobal konečnému výrobku, který se objevil na Turínském autosalonu v roce 1966.
Motory od Fiatu
Při stejné příležitosti se objevil i další vůz, který se také přičinil o vznik tohoto malého vozu ferrari. Byl to Fiat Dino, sportovní vůz s motorem vpředu, se stejným vidlicovým šestiválcem Ferrari o objemu 2 litry. Došlo k tomto proto, že Ferrari chtěl používat tento motor při závodech Formule 2, což bylo podle pravidel možné jedině tehdy, pokud již bylo vyrobeno alespoň 500 kusů daného motoru. To bylo číslo, na které možnosti firmy Ferrari nestačily. Proto Fiat souhlasil s tím, že se výroby tohoto šestiválce ujme, a tak tedy vznikl jeho automobil Dino.
Tento Fiat se objevil v roce 1967, tedy se značným předstihem před konečnou podobou vozu Ferrari, jehož další prototyp byl opět vystaven téhož roku na Turínském autosalonu. Oproti předcházejícím vozům byl zde vidlicový hliníkový šestiválec uložen napříč před zadní nápravou za řidičem, podvozek měl žebřinový trubkový rám s nezávislým zavěšením všech kol. Ferrari Dino 206 GT se dostal do výroby až o 18 měsíců později, na jaře roku 1969, s karosérii stavěnou Scagliettim v Modeně podle návrhu Pininfariny. Zajímavé bylo, že tento ferrari nenesl na sobě firemní štítek, ale pouze název Dino, neboť se uvažovalo o tom, že by z něj mohlo vzniknout jméno nové značky. Výkonnost nového vozu byla stejně mimořádná jako jeho vnější vzhled. Motor s výkonem 134 kW byl hliníkový vidlicový šestiválec o objemu 2 litry s rozvodem 2XOHC. Díky jeho umístění před zadní nápravou měl vůz Dino výborné jízdní vlastnosti, včetně největší rychlosti 225 km/h. Byl to ve své době nejlevnější ferrari. Z 206 kusů, které byly prodány ve Velké Británii, přišel každý na 6243 liber.
Rychlejší typ 246
Na konci roku 1969 bylo vyrobeno 150 kusů typu 246 GT. Ten byl poháněn vidlicovým šestiválcem s objemem motoru zvětšeným na 2,4 litru a lišil se od svého předchůdce litinovým blokem, který nahradil hliníkový. Tatáž změna se týkala i obdobného motoru vyráběného Fiatem, který zůstal ve výrobě až do roku 1972. Navíc měl nový Ferrari o 100 mm zvětšený rozvor a hmotnost vzrostla o 181 kg na celkových 1225 kg , neboť při konstrukci karosérie byly použity ocelové díly místo hliníkových. Nárůst výkonu se u typu 246 Dino projevil větší rychlostí - 241 km/h. V roce 1972 ke kupé ještě přibyl spider s otevřenou karosérii označený jako 246 GTS, jichž bylo vyrobeno 1274 kusů. Výroba obou vozů skončila v roce 1974, kdy kupé mělo na svém kontě výrobu 2609 kusů. Vidlicový šestiválec Dino se však vyráběl dále a poháněl např. i vůz Lancia Stratos, vítěze v automobilových soutěžích v letech 1973-75.
Délka4140 mm
Šířka1702 mm
Výška1067 mm
Rozvor náprav2286 mm
Rozchod kolvpředu 1422 mm vzadu 1397 mm
Pohotovostní hmotnost1043 kg
Motorvidlicový šestiválec 1987 cc, vrtáníXzdvih 85X57 mm, s rozvodem 2XOHC, kompresní poměr 9:1, výkon 134 kW(183 k)/8000 min, největší točivý moment 187 N.m/6500 min
Převodovkačtyřstupňová s přímým řazením
Pohonzadních kol
Nápravy
přední :lichoběžníková s vinutými pružinami
zadní : lichoběžníková s vinutými pružinami
Největší rychlost225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,5 s
Celkový počet vyr. kusů4033 (přibližně)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama