Ferrari 340,342,375

14. ledna 2008 v 17:52 | Peter |  Autá
V roce 1950 Ferrari přešel od přeplňovaného dvanáctiválce o objemu 1,5 litru na nepřeplňovaný motor s objemem 4,5 litru, bylo pouze otázkou času, kdy bude následovat cestovní verze. Výsledkem byl typ 340 America, který tak byl nazván proto, že mířil na velmi důležitý trh za oceánem.
V roce 1949 vystřídal hlavního inženýra firmy Ferrari Giacoma Colomba mladý Aurelio Lampredi. Ten se chtěl obejít bez vysoce přeplňovaného motoru, a proto přepracoval konstrukci vidlicového dvanáctiválce tak, že jeho objem byl zvětšen z 1,5 litru na 4,5 litru, což byl nejvyšší hodnota, kterou povolovaly tehdejší předpisy pro závody formulových vozů. Takové zvětšení objemu nebylo možné provést se s távajícím blokem motoru a výsledkem byl tzv. dlouhý motor, jehož délka byla téměř o 130 mm větší než u jeho předchůdce. Tím se zvětšila celková délka motoru z 940 na 1067 mm. Dalším rozdílem bylo, že hlavy válců nebyly nadále snímatelné, což umožnilo použít vyšší kompresní poměr, a s tím i kvalitnější palivo používané při závodech.
Tento motor s objemem 3,3 litru se poprvé uplatnil ve voze pro závody sportovních automobilů v roce 1950. V červnu byl objem dále zvětšen na 4,1 litru u vozu 340, určeného pro závody Formule 1, a konečně na 4,5 litru v září téhož roku. Sportovní vůz Ferrari 340 America, s motorem 4,1 litru a s výkonem 164 kW, se pak objevil příští měsíc na Pařížském autosalonu. První cestovní vůz Ferrari pro americký trh, kupé Touring, bylo však vystaveno na stánku firmy Ferrari až na autosalonu v Turínu v roce 1951.
Konstrukčně byl víceméně podobný typu 212 Inter až na motor o větším objemu, díky kterému se vůz America stal nejrychlejším cestovním vozem své doby. Dokázal vyvinout rychlost 241 km/h, i když brzdy poněkud nesplňovaly původní očekávání. Tak, jak to vyhovovalo tehdejším Ferrariho záměrům, byl typ 340 vyráběn pouze v několika kusech, přičemž ani jeden vůz nebyl stejný. Různé verze kupé Touring byly rovněž karosovány firmami Ghia a Vignale, a přestože se kupé America vyrobilo 22 kusů, pouze osm z nich přihlášeno k silničnímu provozu. Jedním z významných zákazníků byl prezident Argentiny Juan Peron.
Typ 340 se vyráběl až do roku 1952, kdy byl vystřídán podobnou verzí 342, u níž byl výkon motoru snížen na 149 kW. Motor byl proto pružnější a původní pětistupňová převodovka byla nyní v synchronizované verzi. Bylo postaveno pouhých šest vozů, pět z nich mělo karosérii od Pinin Fariny, karosérie šestého vozu byla od Vignale. Vůz se vyráběl pouhé čtyři měsíce od října 1952 do ledna 1953 a poté jej nahradila verze 375 America s motorem 4,5 litru, která se představila na autosalonu v Paříži. Ta se vyznačovala přepracovaným podvozkem. Počet vyrobených vozů byl opět omezený a dosáhl pouhých 12 kusů, přestože typ bylo možno objednat až do roku 1955. Významnější však bylo, že tyto výkonné automobily s dvanáctiválci určovaly směr pro řadu Ferrariho velkých vozů.
Pozn: Nejsou uvedeny hodnoty délky, šířky a výšky vozu, neboť jednotlivé vyrobené karoserie se od sebe lišili. Pouze rozměry podvozku byly totožné.
Délka-
Šířka-
Výška-
Rozvor náprav2500-2620 mm
Rozchod kolvpředu 1278mm vzadu 1250 mm
Pohotovostní hmotnost1088 kg
Motorvidlicový dvanáctiválec 4101 cc, vrtáníXzdvih 80X68 mm, s rozvodem OHC, kompresní poměr 8:1, výkon 164 kW(223 k)/6500 min
Převodovkapětistupňová s přímým řazením
Pohonzadních kol
Nápravy
přední :lichoběžníková s příčnými listovými pery
zadní : tuhá s půleliptickými pery
Největší rychlost241 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,5 s
Celkový počet vyr. kusů26 (přibližně)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama