Ferrari 166

14. ledna 2008 v 17:51 | Peter |  Autá
Jedná se o první automobil Ferrari, jenž lze označit za sériový vůz, bezezbytku naplňoval slavné heslo svého tvůrce, "že postaví dobrý motor a pak k němu připojí podvozek". Hnací jednotkou byl vidlicový dvanáctiválec o objemu 1992 cc. Vůz ferrari 166 se pyšnil řadou nejskvělejších detailů italského karosářského umění oněch let.
Enzo Ferrari vyráběl cestovní automobily proto, aby finančně zajistil svou činnost v závodním sportu. Základem v obou případech byl vidlicový dvanáctiválec navržený nadaným Giacchino Colombem, jenž tak ztvárnil Ferrariho oddanost k této hnací jednotce v době, kdy se od ní motoristický svět odvrátil. Ferrari ovšem byl v letech těsně před válkou svědkem úspěchů vozů Grand Prix značek Mercedes a Auto Union, poháněných vidlicovými dvanáctiválci. Proto byl zcela zaujat myšlenkou podobný nepřetížený motor s klidným během, a to navzdory tomu, že jeho firma byla malá a finanční prostředky omezené. Jeho vidlicový dvanáctiválec se objevil v roce 1947 a poháněl cestovní vůz 125 Sport. Ten pak byl v roce 1948 následován prvním vozem formule 1.
Po typu 125 se objevil v roce 1948 vůz 166 Sport. Název vznikl z toho, že každý válec měl objem 166 cc, tudíž 166X12 odpovídá 1992 cc. V prospektech se dále uvádělo, že automobil je osazen vidlicovým dvanáctiválcem v rámu tvaru X s trubek oválného průřezu, vpředu s nezávislým zavěšením s příčnými listovými pery a s půleliptickými pery vzadu. Motorem, jenž se brzy stal legendárním, byl vidlicový dvanáctiválec z lehké slitiny s vloženými válci, jehož řady svírají úhel 60 stupňů. Masivní, sedmkrát uložený klikový hřídel byl vyroben z jednoho kusu ocelového předvalku a vačkový hřídel poháněný řetězem, jeden hřídel pro každou řadu válců, ovládl dva ventily na válec. Výtečný motor dosahoval výkonu 67 kW. Pro porovnání, závodní verze s vyšším kompresním poměrem dosahovala 97 kW. Pokrokovým prvkem byla pětistupňová převodovka.
Vůz měl brzy příležitost ukázat při sportovním zápolení, co umí. V roce 1948 zaznamenal tento Ferrari úspěch již ve třech závodech sportovních vozů, při Targa Florio, Mille Moglia a při dváctihodinovém závodě v Paříži. V dalším roce pak slavil Enzo Ferrari s typem 166 své první vítězství v závodě na 24 hodin v le Mans. Vozy 166 Sport byly postaveny pouze tři, avšak nadšenci naléhali na stavbu dalších vozů, které by si mohli koupit. Proto byl následující typ 166 Inter, od zkráceného Internazionale, předveden na Turínském autosalonu již v roce 1948. Byla to první výstavní akce, jíž se továrna z Maranella zúčastnila. Vystavené kupé 166, karosované firmou Touring, tak proklestilo cestu pro vozy Ferrari kategorie Gran Turismo padesátých let. Prvním majitelem vozu Ferrari 166 byl jistý J. Lodi, žijící ve francouzské metropoli Paříži.
Prvotřídní výkonnost
O výkonnosti těchto prvních vozů poháněných výkonným vidlicovým dvanáctiválcem s klidným během není třeba pochybovat. A to i přesto, že podvozek byl nesrovnatelně jednodušší a řízení a ovládání poměrně náročné. Vůz 166 Inter, překračující rychlost 166 km/h, bylo možné docenit při dlouhých jízdách jako pozoruhodně pružný vůz poskytující dostatek výkonu při vysokých rychlostech. Většinu vozů 166 skvěle karosovala firma Touring, ale svým dílem přispěli i firmy Farina, Ghia a Vignale.
Typ 166 vydržel do roku 1950, kdy byl vystřídán verzí 195 Inter. V tu dobu bylo vyrobeno asi 36 exemplářů. Ferrari započal své tažení!
Délka3962 mm
Šířka-
Výška-
Rozvor náprav2500-2620 mm
Rozchod kolvpředu i vzadu 1219 mm
Pohotovostní hmotnost752 kg
Motorvidlicový dvanáctiválec 1992 cc, vrtáníXzdvih 60X58 mm, s rozvodem OHC, kompresní poměr 7,5:1, výkon 67 kW(91 k)/6000 min
Převodovkapětistupňová s přímým řazením
Pohonzadních kol
Nápravy
přední :lichoběžníková s příčným listovým perem
zadní : tuhá s půleliptickými pery
Největší rychlost161 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h-
Celkový počet vyr. kusů36 (přibližně)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama